Haluan viedä Mylabin Ruotsiin. Uskon, että Mylab on yritys, joka pystyy menestymään täällä. Todistamme, että toimitamme sen, minkä lupaamme.  – Petter Olofsson, Sales Manager 

Myyntipäällikkö, joka tuntee niin ruotsalaiset kuin suomalaiset 

Read the English version

Kun ruotsalainen Petter Olofsson näki Mylabin työpaikkailmoituksen, ajatteli hän, että tässä on juuri hänelle tarkoitettu työ. Olofsson vie Mylabin uudelle markkina-alueelle – tehtävässä häntä tukee pitkä ja monipuolinen kokemus terveydenhuollon ja terveysteknologian myynnistä. Hänen mielestään terveydenhuoltojärjestelmä ei voi toimia ilman erinomaista laboratoriotietojärjestelmää.

Vuodenvaihteessa Mylabilla aloittanut Sales Manager Petter Olofsson on Mylabin ensimmäinen Ruotsissa majaansa pitävä työntekijä. Hänen rekrytointiprosessinsa oli hieman erikoinen, sillä se tapahtui kokonaan verkossa. Vielä tähänkään mennessä hän ei ole tavannut yhtään kollegaansa kasvokkain. 

COVID-19 toi haasteita työnhakuprosessiin ja työn aloittamiseen. Haluaisin käydä mahdollisimman pian tapaamassa muita mylabilaisia Suomessa, mutta matkustusrajoitukset estävät sen. Täytyy vain sopeutua, kuten kaikkien muidenkin täytyy tehdä näinä aikoina. Onneksi perehdytykset on voitu järjestää virtuaalisesti, hän sanoo. 

Olofsson on ollut todella vaikuttunut siitä, kuinka pitkiä työuria Mylabin työntekijöillä on. Yrityksessä on pysyvyyttä, ja hänelle on muodostunut hyvä kuva yrityksen kulttuurista ja toimintatavoista. 

Tapasin mylabilaisia jo silloin, kun työskentelin digitaalisen patologian parissa ja sain heistä ja yrityksestä erittäin hyvän kuvan. Kun näin Mylabin hakevan myyntipäällikköä Ruotsiin, ajattelin heti, että tässä on juuri minulle tarkoitettu työ. Pääsen rakentamaan kokonaan uutta markkinaa Mylabille, hän lisää. 

Kuinka rakentaa asiakkaan luottamus etänä? 

Ennen Mylabia Olofsson työskenteli Elekta Instrument AB:ssa, joka tarjoaa kliinisiä ratkaisuja esimerkiksi sädehoitoon ja stereotaktiseen neurokirurgiaan. Hänellä on pitkä työkokemus myynnin tehtävistä pohjoismaisilla terveydenhuollon ja terveysteknologian markkinoilla. Ennen Elektaa hänen työnantajiaan ovat olleet muun muassa Leica Biosystems, Toshiba Medical Systems ja Philips Healthcare. 

Olofsson on innoissaan siitä, että hän pääsee viemään Mylabia uudelle markkina-alueelle Ruotsiin. Pandemia-aika on kuitenkin tuonut isoja muutoksia myyntityöhön, kun asiakkaita ei voi tavata kasvotusten. Myyntityössä olennaista on rakentaa asiakassuhteita sekä saavuttaa asiakkaan luottamus ja tämä on vaikeampaa etäyhteyksien takaa. 

Muutos vuorovaikutuksessa on valtavan iso niin asiakkaiden kuin myyjienkin kannalta. Meidän täytyy muistutella mieliimme myös vanhoja myynnin keinoja, kuten esimerkiksi kylmien soittojen tekeminen, missä otamme yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin suoraan soittamalla. Luottamus pitää pystyä rakentamaan toisella tavalla kuin ennen pandemiaa. 

Olofssonin mielestä suomalainen ja ruotsalainen terveydenhuoltojärjestelmä eivät juurikaan poikkea toisistaan, mutta Suomi on hiukan edellä terveydenhuollon tietojärjestelmien kehityksessä. 

Meidän täytyy löytää parempia tapoja yhdistellä suurta määrää terveysdataa. Big data:sta puhutaan paljon, mutta emme ole nähneet sitä vielä täydessä toiminnassa. Tietojärjestelmien täytyy pystyä auttamaan potilaiden hyvinvoinnin lisäämisessä esimerkiksi tekemällä ehdotuksia varastoidun tiedon pohjalta. Laboratorio on terveydenhuollon sydän – mikäli laboratoriotietojärjestelmä ei toimi, ei koko terveydenhuoltojärjestelmää ole, hän pohtii. 

Ensimmäinen asennus on tärkeä askel 

Koska Olofsson on kotoisin Pohjois-Ruotsista, tuntuu suomalaisten kanssa työskentely kotoisalta. Hän kuvailee lapsuuden kotikontujensa kulttuurin olevan hyvin samanlainen kuin Suomessa. Hänen mielestään suomalaiset ovat hyvin rehellisiä ja avoimia, ja mikäli he jotain lupaavat, se myös tapahtuu, ajallaan. 
Uusille markkinoille mentäessä on tärkeää ymmärtää sekä yrityksen oma kulttuuri että markkina-alueen kulttuuri. Olofsson tuntee molemmat. 

Haluan esitellä Mylabin ruotsalaisilla lääketieteellisen teknologian markkinoilla sekä viedä yrityksen markkinajohtajan asemaan. Siihen voi mennä aikaa, mutta uskon, että Mylab on juuri sellainen yritys, joka pystyy menestymään täällä. Ensimmäinen asennus on tärkeä askel. Asiakkaat tulevat näkemään kuinka eri tavalla Mylab toimii kilpailijoihin verrattuna. 

Työskentele ahkerasti ja pidä hauskaa 

Olofsson työskentelee etänä Uppsalan-kodissaan, joka sijaitsee noin tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta. Hänen perheeseensä kuuluu myös pohjoisesta kotoisin oleva puoliso sekä 14-vuotias poika ja pian 11 täyttävä tytär. Perheen täydentää koronapandemian aikana hankittu kultainennoutaja. 

Hankimme metsästyslinjaisen kultaisennoutajan, sillä tykkään metsästää metsäkanalintuja, erityisesti riekkoja talvella.  Käymme säännöllisesti Pohjois-Ruotsissa hiihtoreissuilla ja välillä käyn siellä metsästämässä. Olen myös rakentanut pari saunaa, joista toinen sijaitsee mökissämme. Siellä saunomme melkein joka päivä, hän kertoo. 

Vapaa-ajallaan Olofsson valmentaa tyttöjen ja poikien jalkapallo- ja salibandyjoukkueita. Hän nauttii siitä, että pystyy auttamaan nuoria olemaan aktiivisia ja ehkäpä pitämään joitakin heistä ongelmista loitolla. 

Olofssonia ohjaa niin töissä kuin vapaa-ajalla periaate: ”Työskentele kovasti, mutta pidä myös hauskaa”. Myös uuden oppiminen joka päivä on hänelle olennaista. 

On tärkeää juhlia jokapäiväistä elämää. Ja uskaltaa kokeilla uusia asioita! hän muistuttaa. 

Petter Olofsson – Myyntipäällikkö, joka tuntee niin ruotsalaiset kuin suomalaiset.

Uutiset ja blogit