Käyttäjät kiittelevät mobiilisovellusta

Julkaistu 17.10.2013

Käyttäjät kiittelevät mobiilisovellusta

HUSLABissa ollaan erittäin tyytyväisiä päivystysnäytteenoton mobiilijärjestelmään. 91 prosenttia käyttäjistä pitää järjestelmän käyttöä helppona ja 80 prosenttia arvioi, että se säästää askelia päivittäisessä työssä.

Mylabin toimittama mobiilisovellus otettiin käyttöön alkuvuodesta 2013 Meilahden sairaalan, Lastenklinikan ja Naistenklinikan päivystystutkimuksissa.

– Aiemmin näytteenottajat olivat sidottuja laboratorion tietokoneen ja tulostimen äärelle, josta lähdettiin tarrojen kanssa osastolle ja palattiin näytteiden kanssa laboratorioon. Tämä tarkoitti jatkuvaa kulkemista laboratorion ja osastojen välillä, kuvailee HUSLABin palvelupäällikkö Eija Syväsalo, joka puhui aiheesta Laboratoriolääketiede-päivillä Helsingissä.

Välimatkat ovat Meilahden sairaala-alueella pitkiä, joten kulkemista tuli paljon. Myös töiden suunnittelu ja työnjako oli hankalaa, ja soitot kiireellisistä näytteistä sitoivat niin osastojen kuin laboratorionkin työaikaa.

Nyt tarrat tulostuvat suoraan osastolle, kun hoitoyksikkö on tehnyt tutkimuspyynnön Weblab Clinicaliin. Näytteenottajat kuittaavat pyynnöt älypuhelimellaan. Pyyntö näkyy heti mobiilijärjestelmässä, eikä osastolta ole tarvetta soittaa laboratorioon.

– Heikkoutena on, että tarrat tulostuvat osaston kansliaan, mistä on taas tullut ylimääräisiä askelia näytteenottajille. Nyt tähän on mahdollisesti tulossa parannus, kun Mylab Oy saa liikkuvan tarratulostimen tuotekehityksen valmiiksi syksyn aikana, Syväsalo kertoo.

Käyttäjien toiveisiin vastataan

HUSLAB selvitti käyttäjien kokemuksia syyskuussa kyselyllä, johon vastasi 70 päivystysnäytteenottajaa eli 85 prosenttia käyttäjistä.

87 prosenttia vastaajista katsoi, että mobiililaite soveltuu oman päivystysyksikön näytteenottoon. 91 prosenttia käyttäjistä piti järjestelmän käyttöä helppona ja 80 prosenttia arvioi, että se säästää askelia päivittäisessä työssä.

– Mobiilisovellus on näytteenottajille selkeä: jopa ne, jotka eivät olleet aiemmin käyttäneet kosketusnäyttöpuhelinta, oppivat sen käytön helposti, Syväsalo kiittelee.

73 prosenttia käyttäjistä vastasi, että mobiilijärjestelmä helpottaa päivystysnäytteenoton suunnittelua ja yhteistyötä muiden osastojen kanssa.

– Moni toivoi näytteenottajien kärryihin sopivaa tarratulostinta, ja tämä toive onkin nyt toivottavasti toteutumassa.

Myös toinen esille noussut toive toteutetaan näinä päivinä: mobiilisovellukseen tulee pyyntöjen automaattinen päivitys ja äänimerkki, joka kertoo uudesta päivystyspyynnöstä.

Vastaukset tulevat nopeammin

Miten sitten kävi viiveiden, onko mobiilijärjestelmä nopeuttanut vastausten saamista? Naistenklinikan ja Lastenklinikan toiminnassa on ollut Syväsalon mukaan viime kuukausina muutoksia, joiden vuoksi vaikutusta on vaikea arvioida. Meilahdessa näkyy pientä positiivista kehitystä.

Esimerkiksi päivystyksenä pyydetyn B-PVK-tutkimuksen vastausviiveet ovat vähentyneet syyskuusta 2012 syyskuuhun 2013 noin viidellä minuutilla. Aika näytteenotosta vastaukseen ei ole lyhentynyt, joten ajansäästö on todennäköisesti juuri mobiilijärjestelmän ansiota.

– Tämä ajansäästö vähintään tuplataan, jos saamme liikkuvan tarratulostuksen käyttöön, Syväsalo uskoo.

Eija Syväsalon mukaan mobiilijärjestelmä on jo vakiintunut osaksi päivystysnäytteenoton normaalia toimintaa. Seuraavaksi sitä harkitaan laajennettavaksi HUSin muihin sairaaloihin.

Teksti ja kuvat Virpi Ekholm

Näkökulma | 15.05.2019

Voiko kuntien digiyhteistyö onnistua?

Pystyvätkö kunnat tekemään yhteisiä päätöksiä digihankkeissa, vai tarvitaanko tiukempaa... » Lue lisää
Näkökulma | 11.01.2019

Olisiko aika jo kypsä geenivirheiden kantajuusseulonnalle?

Tutkimusprofessori Helena Kääriäinen THL:stä uskoo, että on. Seulonnalla voitaisiin... » Lue lisää
Mylab Puhuu Näkökulma

Miksi sepelvaltimotaudin riskitesti yleistyy niin hitaasti?

Plasman keramidipitoisuus on osoitettu luotettavaksi keinoksi ennustaa, keillä on... » Lue lisää
Näkökulma | 12.11.2018

Uteliaisuus uhkaa tietosuojaa

Jokaisella on oikeus valvoa omien terveystietojensa katselua ja käyttöä.... » Lue lisää
Mylab Puhuu Näkökulma | 23.10.2018

Geenisakset – lääketieteen seuraava läpimurto?

CRISPR-tekniikalla haluttu geeni saadaan vietyä juuri oikeaan paikkaan genomissa.... » Lue lisää
Mylab Nyt Näkökulma | 16.10.2018

Tietokonevirus tai tekninen vika voi saada sairaalan polvilleen

Terveydenhuollon tehokkuus on parantunut tuntuvasti tietojärjestelmien ansiosta. Kun järjestelmä... » Lue lisää
Mylab Nyt Näkökulma | 28.09.2018

Lohkoketju kiinnostaa, mutta hyödyt ovat vielä pimennossa

Nykyisten terveydenhuollon tietojärjestelmien korvaaminen lohkoketjuilla ei ole tutkijoiden mielestä... » Lue lisää
Näkökulma | 12.09.2018

Tekoäly tarkentaa laboratorion diagnostiikkaa

Algoritmi voi jo nyt tunnistaa sairaita soluja ja kudoksia... » Lue lisää
Näkökulma | 24.08.2018

”Älkää pelätkö datan hyödyntämistä!”

Terveydenhuollossa on tiukat vaatimukset potilaiden tietoturvalle ja yksityisyyden suojalle.... » Lue lisää
Näkökulma | 17.08.2018

Valinnanvapaus uhkaa laboratorioseurannan jatkuvuutta

Hankintalaki estää julkisia laboratorioita tarjoamasta palvelujaan yksityisille sote-keskuksille. Pitkäaikaissairauksien... » Lue lisää
Näkökulma | 21.07.2018

”Laboratorion tulevaisuus on omissa käsissänne”

Tulevaisuuden laboratorio ei tuota vain numeroita, vaan pyrkii edistämään... » Lue lisää
Näkökulma | 13.07.2018

Älykäs sairaala vaatii perusteellista suunnittelua

Ouluun ryhdytään ensi vuonna rakentamaan uutta sairaalaa vanhan tilalle.... » Lue lisää
Näkökulma Terveydenhuollon tietojärjestelmät | 03.07.2018

Luottamus ja vastuullisuus luovat perustan potilasturvalliselle laboratorion tietotekniikalle

Olennaista on saada ammattilaiset ja organisaatiot toimimaan yhdessä korkean... » Lue lisää
Näkökulma | 27.06.2018

Yli tunnin tietokatko laboratoriossa on katastrofi

Laboratorio selviytyy tietyiltä osin paremmin jopa tulipalosta kuin pitkästä... » Lue lisää
Näkökulma | 21.06.2018

Koodi voi muuttaa maailmaa

Teknologia ratkaisee yhä isomman osan ympärillämme olevista ongelmista. Siksi... » Lue lisää