Mylabin asiakaspäällikkö Eeva Rowe ja ISLABin tietohallintopäällikkö Antero Julkunen jakavat myös hyvän huumorintajun.

Puijon sairaalan laboratorion tyylikkäästä ja modernista näytteenoton aulasta kantautuu hekottelua. Yksi savolainen siellä nauraa tamperelaisittain lausutulle r-kirjaimelle.

Antero alkaa aina nauraa, kun minä sanon moro, Mylabin asiakaspäällikkö Eeva Rowe kertoo.

ISLABin tietohallintopäällikkö Antero Julkunen myöntää, että näin on. Rowea puolestaan huvittaa Julkusen Savon-murre ja savolaisen lupsakka huumori.

Nauramme paljon. Mutta saamme silti töitäkin tehtyä, parivaljakko vakuuttaa ja yrittää kuin todisteeksi vakavoitua hetkeksi.

Tiivistä yhteydenpitoa

Rowe ja Julkunen tuntevat toisensa jo vuosien takaa.

Antero on ollut täällä niin kauan kuin minä olen työskennellyt Mylabilla.

Tiiviimpää yhteistyötä olemme tehneet vuodesta 2007, kun ISLABia ryhdyttiin perustamaan, Eeva Rowe kertoo. Julkusen ensimmäiset muistot Mylabista ovat 1980-luvun lopulta. Tuolloin hän toimi silloisen Kyksin kliinisen kemian laboratorion apulaiskemistinä.

Kokemusta yhteistyöstä on siis jo 30 vuoden takaa, Julkunen laskee.

Tätä nykyä Rowen ja Julkusen yhteistyö tähtää paitsi ISLABin tietojärjestelmien pitämiseen iskussa päivästä toiseen, myös järjestelmien kehittämiseen niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä.

Pitkän tähtäimen kehitystyötä tehdään säännöllisissä ohjausryhmätapaamisissa. Niiden välillä kokoonnutaan tarpeen mukaan. Muuna aikana Tampereen ja Itä-Suomen välillä viuhuu sähköposti ja puhelinliikenne.

Kynnys yhteydenottoon on matala, ja se on hirvittävän tärkeää. Silloin mahdollisiin ongelmiin saadaan ratkaisu ennen kuin ne ehtivät kasvaa isoiksi. Se näkyy suoraan tuottavuudessa. Lisäksi tiivis yhteistyö luo luottamusta ja edistää aktiivista keskustelua, Julkunen pohtii.

Hän muistuttaa, että toimiva ict on tätä nykyä yksi laboratoriotoiminnan kulmakivistä. Luotettava ja nopea tiedonkulku ovat elinehtoja koko muulle toiminnalle.

Meidän näkökulmastamme yhteistyö toimii hyvin silloin, kun meidän ei tarvitse kantaa huolta järjestelmän toimivuudesta.

 

Kumpikin hyötyy

Parhaimmillaan kyse on molemminpuolisesta kumppanuudesta. Siitä, että toiseen voi aina luottaa ja asiat sujuvat ennustettavasti. Silloin sekä akuutit tilanteet että pidempi kehitystyö hoituvat jouhevasti, varmasti ja parhaalla mahdollisella tavalla.

Rowen mukaan tällaisesta kumppanuudesta on hyötyä myös Mylabille.

Pysymme koko ajan asiakkaan iholla ja tiedämme, missä tämä menee ja mitä tämä tarvitsee. Siten voimme ideoida oikeanlaisia palveluja suoraan tämän tarpeisiin, Rowe pohtii.

Ja kun Mylab tietää, mitä me tarvitsemme, meidän ei itse tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Riittää, että annamme välillä potkua oikeaan suuntaan. Välillä myös kiritämme uusien palveluiden ideoimisessa, Julkunen jatkaa.

Molempien mukaan parasta yhteistyötä on sellainen, jossa kummaltakin tulee kehitysideoita, joita voidaan yhdessä pohtia ja sovitella toimintaan niin, että lopputulos vie kokonaiskehitystä eteenpäin.

Se on juuri sitä kumppanuutta.

Uutiset ja blogit